torsdag 8 april 2021

Aprilväder....

Upp lagom tidigt och iväg med kajaken packad med prylar och mat för att kunna tillreda en enkel lunch. Vädret lovade en fin förmiddag med ökande vindar från väst med risk för skurar framåt eftermiddagen. För att inte hamna i jobbig paddling hemåt i ökande motvind satte jag kurs västerut, alltid bättre att paddla hemåt med vinden i ryggen om man kan välja.

Wrängö Båtbyggeri på väg ut från Nättrabyån

Inte så vräkig skärgårdskåk...

Hade som mål att paddla bortåt Almö och vända när motvinden blev bångstyrig. 

Första stoppet blev i den lilla skyddade skärgårdshamnen "Tromtö Nabb" som sköts av Karlskrona navigationssällskap. Så här tidigt på säsongen var det av naturliga skäl inte några båtgäster, däremot passerade en del vandrare som gick Tromtöleden.

Klart fint vatten med gott om gäddor som väntar på lek

Informativ skylt

Vacker miljö på nabben



Bra kajak-kaj!

"Rädda-larma-släck...!"  Citat: Kajan

Fortsatte att utforska vikarna i närområdet och paddlade sen ett varv runt Ivö som ligger strax ost om Tromtö. Hittade en bra plats i vassen intill en flat klipphäl där det var lämpligt att gå iland för att laga till en lunch på Triangaköket. 

Tromtö Nabb och Ivö

Dagen meny bjöd på gulasch-soppa med lite tillbehör. Under tillagningen kom en man inklusive glad tax ut från skogen och vi pratade en stund om lite lokalt ditt & datt innan han och taxen tog båten hemåt. Maten smakade bra, som det mesta gör utomhus. Avslutade med att koka en kopp kaffe och grovdiska. 

Lättlagat

Energi-tankning

Vända kosan hemåt igen via några korta stopp för att dricka vatten och spana på fler gäddor. Hotfulla moln tornade upp sig över fastlandet och hustrun sms:ade att det var busväder hemma, bäst att öka.....

Har jag tur kanske jag hinner undan..

...nix pix kakaomix....!

Nåväl, efter regn (och hagel) kommer solsken och den ökande västanvinden gav bra fart hemåt. Sammanfattningsvis var dagens tur med aktiv paddling i ca 4 timmar samt ett par timmars tid för diverse pauser en skön upplevelse, även under hagelattacken, bara att fälla upp kapuschongen....!

Ca 22 km ToR Nättraby-Tromtö



//BP




lördag 3 april 2021

Äggjakt....?

För att göra Långfredagen något mindre lång blev det ett par timmars paddlande i hyggligt påskväder. 

Neptuns påskägg...?

Paddlade ett varv i närområdet, med ett socialt samtalsstopp på östra sidan av Sjuhalla samt ett fikastopp vid en liten ö mitt emot Långö.  

Tog vägen söderut förbi det numera nästan helt färdigställda bygget på Kihlströmska kajen på Björkholmen. Ett omstritt bygge som tydligen har utsetts av någon till ett av de 20 fulaste byggena i Sverige. Smaken är som baken olika, personligen kan jag tycka att bygget är rätt läckert, men att den större byggnaden är på tok för stor och inte smälter in i den i övrigt småväxta byggnation som mest består av små hus samt pyttesmå båtsmansstugor. De röda lägre byggnaderna påminner om fartygsskrov och passar bättre in i miljön. 

Man skulle möjligen kunna föreställa sig att att det större huset är ett linjeskepp med full kanonlast skyldrad, dock en smula storskaligt.....

Goliat i Davidmiljö....

Oavsett åsikt om det yttre, lägenheterna mot väst har magnifik utsikt mot skärgården

Efter passage av Saltösund rundades Saltö och med kurs nordvart blev det lite skön vågsurfing på vägen hemåt. En skön tur där jag räknade en smula fel på tiden och fick göra en liten avbön till kära hustrun för sen ankomst till lagandet av påsklaxen....

Långfredagsrundan

Önskar alla eventuella läsare en fortsatt Glad Påsk, sakta men säkert glider våren in!

//BP


torsdag 18 mars 2021

Navigering mellan nattgammal is

Så var det då dax för premiärpaddling 2021. Efter en kall natt kröp temperaturen upp över nollan denna onsdagsmorgon och diverse paddelkläder rotades fram. Den tjocka isen som la sig i januari/februari har nu smält, men vattnet är väl inte att betrakta som behagligt så det blev ett extra underställ under torrdräkten.

Innan den lilla sjösättningsplatsen vid ån intill kyrkan kunde användas fick medtagen levang användas för att rensa bort gräsändernas samling av guano, platsen är vintertid en populär hängplats för dessa fåglar.

"Rent skepp"

                                                
Innan sjösättning kom en gammal kollega, en av alla dessa Johan på jobbet, förbi och vi hann växla några ord om paddling samt om min nya roll som varande nybliven pensionär. Efter 40 år flytandes och flygandes i försvaret har nu livet för undertecknad gått in i en ny fas där man, som relativt "ung", har lyxen att få sätta sin egen agenda, inte helt sant kanske då den äkta hälften också är med och påverkar "schemat", men ändå.....😀..!

Efter snart en månads erfarenhet av denna nya fas kan man sammanfatta situationen som trivsam. Jobbet som sådant saknas inte, det är väl kontakten med dem man jobbat med dagligen i många år som är det man kommer att sakna mest. På något sätt har det förbaskade viruset gjort övergången mjukare med tider av distansarbete och social distansering, skillnaden har inte blivit lika stor, de flesta träffar för tillfället ändå väldigt få människor. Desto bättre blir det framgent då vi alla är lyckligt vaccinerade och motståndskraftiga mot varandras dolda smittor, när nu detta sker....!?


Plåtad av en Johan
         
Skön morgonvy utanför åmynningen i Nättraby

Under natten hade det varit vindstilla och en nyis på ca halv-centimetern hade bildats i många vikar. Gick att paddla igenom, med ett högt kraskande ljud som av sprickande glas, men för att slippa oljudet var det enklare att runda dessa partier. Paddling är väl något av det mest distanserade man kan göra i dessa tider, särskilt om man ensampaddlar och enbart har sällskap av snattrande fåglar som för dagen var väldigt lättskrämda och flög sin kos så fort man närmade sig, kanske inte så förtjusta i min "brandgula" jacka?

Glasrutetjock is lite här och där

Ingen fart i den vedeldade badtunnan för dagen....

Paddlade runt ett par timmar i maklig takt, solen mer och mer skymd av moln, men behaglig smul sjö och inte farligt kallt. Det är väl mest fötterna som blir lite småfrusna då de inte är så engagerade i paddlingen, man får köra lite "tå-gympa" då och då för att få upp lite cirkulationsvärme.

För såväl små barn som pensionärer är fruktstunden viktig..!



Dricksflaskan ens kompassen leder hemåt...



Virrig navigering pga is-stopp här och där....

Sammanfattningsvis en skön premiärpaddling. Nu väntar lite hantverk hemma några dagar, sen får vi se när andan faller på för årets nästa paddeltur.

// BP




söndag 31 januari 2021

I fädrens spår......

Livet består av ett antal på varandra radade upplevelser och sekvenser, mer eller mindre angenäma.

Från en mindre angenäm sekvens, Corona som tog ett stadigt grepp om mig och min fru under några veckor i januari till en post-Corona-period som sakta men säkert tillåter uteliv igen. 

Kung Bore har tagit ett stadigt grepp även om södra Sverige, så isarna har lagt sig i innerskärgården vilket kraftfullt begränsar paddlandet, inte heller trögandade Corona-lungor är ännu redo för paddling. Som alternativ är promenader i kustnära miljö ett bra rehab-alternativ.

Dagen promenad blev en landburen variant av paddlingen den 25:e juni 2020, se tidigare inlägg för årstidsjämförelser. Ett vackert naturreservat mellan Nättraby och Karlskrona med historiska anor, för dagen vackert vinterskrudad. En vardagslyx i storformat som är lätt att ta för given!


Inte alla önskar rota sig i Blekinge

Svårpaddlat...

4 - 7 cm is enligt ett gäng åkare, lite halvbräckligt...

Nästan en kliche´ av Blekingsk natur

Spångar som normalt tar dig torrskodd över våta ängar

Kajakuthyrningen på Skärva går en smula knackigt

Minihamnen på Skärva, för dagen start för långfärdsåkare på skridskor

Inte lika inbjudande som i juni

Skärva, en del av ARK 56

Vitaminpaus

Lite längre innåt skogen, mycket snö, tur att ARK 56 är väl utmärkt...

Parallellförskjuten paddeltur inåt landet


Nu stundar tider av planering av kommande paddelturer och inhandlande av lite nya friluftsprylar, snart är det vår!!

Fair Winds!
//BP


tisdag 22 december 2020

49 shades of grey and one pink......

 Hösten 2020 har bara bjudit på några enstaka paddlingar. Har fått ta ett längre oönskat uppehåll pga en överansträngd axel. Det var nog inte paddlingen som var den stora boven utan en annan sport med närliggande namn, padel, som var den primära orsaken. När något är roligt är det lätt att inte känna efter och lyssna på kroppen i tid. Nåväl efter 7 veckors uppehåll kändes det åter bra och i kombination med drägligt väder, man har efter denna höst inte så stora krav.....så rullades åter kajaken ner för en kort "vinter-tur". Åtta grader i luften är väl mer höst än vinter, kanske det vi får räkna med framöver.

Om paddlingen är det inte så mycket att orda om, mer än att det var skönt att åter sträcka ut i tystheten. Inte ett möte med någon båt, paddlare eller annat vattenfordon under de tre timmarna. I halvtid blev det fikastopp sittandes kvar i kajaken, varm O´boy, macka samt några skumtomtar. Kändes lite trist för min besättning att bli uppätna denna "Skumtomtens dag", men livet till sjöss är hårt! Undrar förresten vem som för in alla nya "dagar", kladdkakans dag, internationella toalettdagen, kramens dag m.fl...? Kan man önska sig nya dagar tro? Om så skall jag snarast ansöka om att få "Ahlgrens bildag" införd...!

Vi får se om detta blev årets sista paddling eller om det blir nån tur till under jul&nyårs-ledigheten.
Om inte så ber jag att få önska eventuella läsare en God Jul samt ett bra mycket bättre år 2021!!

Bifogar bilder från gårdagens paddling samt några tagna tidigare under sensommaren och hösten.

//BP

Sommaridyll

Nära till varv om olyckan är framme....

Kajakfrukost - 5 stjärnor

Far o dotter-fötter

Dotter spanar in skärgårdsbåten "Axel"

Haglö

"Djungelkanalen" ost Fäjö

Ett av stoppen under en 8-timmars paddling i augusti


Motsolspaddling

Flytande färgpalett

Laid back paddelteknik

Bra parsyssla under Pandemi

Med vänner på kajakfika

Lokalt känd ingenjör beräknar optimal paddelvinkel

Begynnande höst

Svävare...?

Axelvärksstimulator.....

Jagad av en säl utanför Skärva som inte ville vara med på bild

Vackert men kluvna känslor - till vänster ön Varö, plats för del av ett hemskt brott utfört i somras

Två fripassagerare...?

Hipp hipp hurra för skumtomtens* dag...!
* Anm: skumtomten till höger i bild

Ett stänk rosa...

Diverse gråtoner...